Бєнціон хочєт большеґо

Боротьба за національний телепродукт: час платити за рахунками
Час безкоштовного використання кабельними операторами контенту, створюваного українськими медіа-групами, наближається до кінця. У пошуках джерел фінансування створення національного телепродукту ВР може зобов'язати кабельників платити телеканалам за право трансляції їх програм
Автор: Надія Бурбела
16:12, 29 липня 2016
УНІАН розібрався, які наслідки для вітчизняної медіа-індустрії має ця законодавча ініціатива.
Наприкінці липня на українському телеком-ринку сталася знакова подія. Провайдер супутникового телебачення «Віжн ТБ» (ТМ Viasat) вийшов їх складу асоціації «Телекомунікаційна палата України», яка об'єднує таких великих гравців ринку, як «Воля», «Датагруп», MEGOGO, Emplot, «Фрінет», Airbites. Своє рішення він обгрунтував тим, що асоціація лобіює інтереси кабельних операторів, не замислюючись про інших учасників ринку. Остаточно провайдера до цього кроку його підштовхнула прес-конференція Телекомпалати 20 липня, в ході якої представники асоціації розкритикували законопроект №3504, покликаний допомогти українським медіа-груп у пошуку коштів для створення якісного контенту. При цьому ні медіа-групи, ні провайдери супутникового та інтернет-телебачення не взяли участь у заході. Таким чином, асоціація представила публічно лише інтереси однієї сторони – кабельників, зокрема, компанії «Воля».
«Ми зацікавлені в якісному розвитку ринку телеіндустрії в Україні і думаємо, що Телекомпалата може грати широку об'єднуючу роль, бути панеллю для дискусій і пошуку взаємовигідних рішень, застосованих для всіх її членів. Останнім часом ми, на жаль, стали свідками заяв, які говорять про виборчу підтримки думок окремих компаній-учасників Телекомпалати. Ми не готові підтримати таку позицію і тому прийняли рішення про вихід з Телекомпалати», - повідомила генеральний директор провайдера Viasat Світлана Міщенко.
Проект закону №3504, люто критикували кабельними операторами, змінює поняття Універсальної програмної послуги (УПП) - списку найбільш рейтингових і обов'язкових до показу телеканалів («1+1», СТБ, Інтер і т. д.).
Справа в тому, що в даний час медіа-групи не можуть вимагати плату з кабельників за право їх трансляції. Однак у разі схвалення цієї законодавчої ініціативи «безкоштовних» каналів більше не буде.
Продиктована необхідність цього кроку тим, що для створення якісного та цікавого глядачеві контенту українським медіа-холдингами потрібні гроші. Але кабельні оператори, на частку яких припадає левова частина українських телеглядачів, не хочуть ділитися, «наївно» вважаючи, що вітчизняні медіа-групи можуть виробляти фільми, серіали й телепередачі абсолютно безкоштовно. У той же час, вони оплачують роботу іноземних виробників телевізійного продукту. Зараз медіа-групи не можуть вимагати плату з кабельників за право трансляції програм.
«Нормальна європейська практика – коли канали отримують гроші за створений контент, той, за який зараз по суті отримують гроші кабельні оператори. В Україні склалася парадоксальна ситуація – кабельні оператори не проти платити гроші іноземним каналам за їх контент, але чомусь проти платити вітчизняним каналам», - вважає генеральний директор медіа-холдингу «1+1 Media» Олександр Ткаченко.
Згідно аналітиці телеперегляду за перший квартал 2016 року, складеної провайдером «Воля», найпопулярнішими серед українського населення є саме національні канали − «1+1», СТБ, ICTV, «Новий» і «Україна». За словами Ткаченка, саме за рахунок цих телеканалів кабельні оператори є прибутковими.
Медіа-холдинг «Медіа Група Україна» підтримує позицію «1+1 Media», вважаючи, що прийняття законопроекту №3504 дозволить сформувати нормальні ринкові умови в телевізійній галузі. Як наслідок, у медіа-груп з'являться вільні грошові кошти, які будуть спрямовані на розвиток власного контенту. Отже, з'явиться більше українських телеканалів з якісним, цікавим наповненням, здатним витримати конкуренцію із західними аналогами.
«У нас є продукт, і ми хочемо, щоб його купували за справедливою ціною. Ми виробляємо контент, так чому ми повинні продавати його безкоштовно?», - заявила прес-служба «України».
Крім того, перехід медіа-груп до ринкової моделі ведення бізнесу дозволить українським каналам скоротити тривалість і кількість рекламних пауз, які так дратують телеглядачів. Зараз українська медіа-індустрія залишається на плаву в основному завдяки рекламному ринку. За даними сейлз-хауса медіа-групи StarLightMedia - StarLight Sales, в першому півріччі 2016 року, не дивлячись на заборону прямої реклами пива, попит на ТБ-рекламу зріс на 5% порівняно з аналогічним періодом минулого року. В цілому ж, рекламний ТБ-ринок за січень-червень 2016 року виріс на 40%. Згідно з прогнозами StarLight Sales, за підсумками року зростання ринку телереклами складе 30%, і така тенденція збережеться і в наступні 2 роки.
По різні боки барикад
Бажаючи розібратися в суті конфлікту, який виник між кабельниками та медійниками, кореспондент УНІАН звернувся за консультацією до адвоката практики інтелектуальної власності юридичної компанії «Ільяшев і Партнери» Марії Коваль.
«Реакція кабельних операторів на цей закон – негативна, адже логічно, що мало який бізнес хоче платити більше, а отримувати менше, - пояснила вона. - Кабельні оператори, які не є частиною будь-яких медіа-груп, стають, по суті, джерелами їх збагачення».
У той же час, незважаючи на те, що на перших порах прийняття даного законопроекту може негативно позначитися на фінансовому результаті кабельних операторів, Коваль не виключає, що в середньостроковій перспективі ця законодавча ініціатива послужить стимулом для підвищення якості українського телебачення. А питання вартості трансляції тих чи інших телеканалів згодом врегулює сам ринок.
Тим часом, кабельні оператори ділитися частиною своїх доходів не поспішають. Вони стверджують, що в нинішніх умовах провайдерам насилу вдається зводити кінці з кінцями, оскільки плата за кабельне ТБ в Україні – найнижча у Європі. У разі переходу на ринкові відносини з медіа-групами, кабельники погрожують покрити свої зростаючі витрати за рахунок підвищення абонентської плати. А це, в свою чергу, призведе до відтоку абонентів до альтернативних джерел – супутниковим та інтернет-провайдерам, на яких дія законопроекту №3504 не поширюється.
У відповідь на це Ткаченко зазначив, що кабельники маніпулюють фінансовим питанням. За його словами, медіа-холдинги не хочуть, щоб провайдери підвищували абонплату, єдина їх мета – отримати свою частку пирога. «Якщо ми хочемо і далі виробляти український контент, то за нього повинні платити. І підкреслюю – платити повинні не споживачі, а кабельні оператори. Тому що саме вони отримують гроші від споживачів. Єдина проблема – вони нам їх не віддають. Тому це ні в якому разі не повинно позначитися на кишені глядачів. І за цим ми будемо активно стежити», - сказав директор «1+1 Media.
У пошуках виходу
Законодавча ініціатива №3504 сколихнула вітчизняний медіа-ринок. Стала на бік кабельників Телекомпалата наполягає на необхідності доопрацювання цього законопроекту, заявляючи, що він знищує кабельне ТБ в Україні. За словами представників цієї сторони, вони працюють чи не в збиток, тому в разі прийняття закону, будуть змушені підняти ціни за свої пакети послуг. В результаті цього, телеглядачі будуть шукати більш дешеві аналоги і, зокрема, звернуть увагу на зарубіжні супутникові та інтернет-платформи, які не контролюються нашою державою. А це, на їх переконання, загрожує інформаційній безпеці України. Ще більше представників Телекомпалати насторожує можлива перспектива, за якої кабельники і медіа-групи не зійдуться в ціні. У такому випадку багато вітчизняні телеканали можуть зникнуть з української кабельної мережі.
При цьому учасники асоціації не заперечують, що ґрунтовний діалог з медіа-індустрією вони ще не вели. У зв'язку з цим побудувати розмову предметно представники Телекомпалати не можуть – вони спочатку готуються до гіршого, не маючи поняття про наміри медіа-груп і не знаючи, яку плату телеканали мають намір стягувати з кабельників.
Медіа-групи, в свою чергу, вважають, що українська медіа-індустрія досить «дозріла» для переходу на ринкові відносини, в той час як держрегулювання галузі є нічим іншим, як пережитком минулого. Телекомпанії стверджують, що, якщо провайдери не будуть їм платити, вони самовільно почнуть виходити зі списку УПУ. При цьому для них самих цей крок небажаний, адже кожен телеканал зацікавлений у тому, щоб його аудиторія була максимально широкої, а тому вихід з кабельної мережі ніяк не входить в плани українських медіа-холдингів.
Ясно одне - період становлення української медіа-індустрії підходить до кінця. А це означає, що всім учасникам ринку пора зрозуміти, що для створення якісного національного продукту, не залежного від Росії, Америки або країн Євросоюзу, потрібні гроші. Знайти компроміс учасники телеком-ринку зможуть лише після того, як перестануть меркантильно підраховувати частку очікуваного прибутку і почнуть працювати в ім'я розбудови національного продукту. На радість всім українським глядачам.
Rooky, ссылку на источник информации кто давать будет?
http://economics.unian.ua/other/1443627 ... nkami.html